Frågor och svar
Medlemskap
Bli medlem i panelen
Hur blir jag medlem hos Panel+?
Du kan bli medlem genom att gå till Registrera och fylla i dina uppgifter. Det är inte tillåtet att vara registrerad med flera olika e-postadresser i panelen.
Är det gratis att vara medlem?
Ja, medlemskapet är gratis.
Kan jag vara medlem hos Panel+ om jag bor utanför Sverige?
Du kan endast registrera dig om du bor i Sverige.
Lämna panelen
Hur avslutar jag mitt medlemskap hos Panel+?
Du är fri att när som helst säga upp ditt medlemskap. På din profilsida avregistrerar du dig genom att klicka på ”Avsluta konto”. Om du avregistrerar dig medan du har pengar kvar på ditt konto går dessa pengar förlorade.
Ändring av mina uppgifter
Hur kan jag ändra mina personliga uppgifter?
Du kan ändra dina uppgifter genom att logga in på ditt panelkonto och klicka på ”Profil”.
Borttappade inloggningsuppgifter
Hur får jag ett nytt lösenord?
Du kan få ett nytt lösenord genom att gå till panelen när du är utloggad och klicka på ”Glömt ditt lösenord?”. Följ sedan instruktionerna så skickas ett nytt lösenord till din e-postadress.
Undersökningar
Inbjudan till undersökningar
Hur svarar jag på undersökningar?
Du får undersökningar skickade till din registrerade e-postadress med en länk som du klickar på för att komma till undersökningen. Du kan också se aktuella undersökningar inloggad på ditt konto. En undersökning är aktiv tills att vi har fått in tillräckligt med svar.
Längd på undersökningar
Hur lång tid tar det att svara på undersökningar?
Vanligtvis tar en undersökning mellan 5-15 minuter att slutföra.
Du kan se den beräknade tiden för undersökningar på förhand i din inbjudan via mail eller inloggad på ditt konto i panelen.
Antal undersökningar
Hur många undersökningar skickas till mig?
Antalet undersökningar du får beror på hur många aktuella undersökningar det finns som matchar din demografiska profil. Det är därför viktiga att du fyller i din Profil så att vi lättare kan matcha dig med undersökningar som är relevanta.
I din Profil kan du ändra dina Inställningar för Optimala undersökningsfrekvens
och höja till ca 6 undersökningar per månad
.
Avslutade/stängda undersökningar
När jag klickar på länken står det att undersökningen är stängd/avslutad. Vad betyder det?
Av erfarenhet vet vi att inte alla har tid eller möjlighet att svara på de undersökningar vi skickar ut. Därför skickas enkäten ut till en större mängd personer och avslutas när önskat antal svar inkommit. Därefter kan inga fler panelister svara på undersökningen.
Utgallrad från undersökning
Varför får jag ibland inte svara på mer än ett par frågor?
Vissa undersökningar är riktade till en viss målgrupp och inleds med ett antal frågor för att urskilja om du passar in på målgruppen. Om du inte tillhör den målgrupp som efterfrågas avslutas enkäten efter att du svarat på dessa inledningsfrågor. Du behöver med andra ord aldrig besvara en hel enkät om du inte tillhör målgruppen. Eftersom hela enkäten inte besvarades får du ingen ersättning.
Reklammejl
Om jag blir medlem hos Panel+, kommer jag få reklammejl om produkter och tjänster skickade till mig?
Ingen marknadsföring eller reklammejl kommer att bli skickade till dig från panelen, endast inbjudningar till undersökningar.
Ersättning och utbetalning
Ersättning för undersökningar
Hur mycket pengar får jag för en undersökning?
Ersättningen varierar beroende på enkätens längd. Du kan tjäna upp till 40 SEK per undersökning, dem flesta undersökningar ger vanligtvis mellan 5-15 SEK. Du måste genomföra en undersökning helt för att mottaga din ersättning.
Alternativ för utbetalningar
Hur kan jag använda min intjänade ersättning?
Vi har flera ersättningsalternativ som du kan välja från. Se Ersättning för utbudet av ersättningsalternativ. För detaljerad information logga in på ditt konto och gå till ”Belöningar”.
Mitt personliga saldo
Hur ser jag hur mycket pengar jag tjänat ihop?
Inloggad på ditt panelkonto kan du kontrollera ditt saldo och din utbetalningshistorik genom att klicka på ”Belöningar”.
Betala ut ersättning
Hur betalar jag ut ersättningen jag tjänat ihop?
Du kan betala ut din ersättning genom att logga in på ditt panelkonto och gå till ”Belöningar”. Om du har tillräckligt med saldo kan du betala ut efter ditt val av ersättningsalternativ.
Skicka ut värdekoder om oanvända värdekoder gått ut?
Det är inte möjligt att skicka nya värdekoder om dina värdekoder gått ut. Alla värdekoder måste användas inom den angivna giltighetsperioden.
PayPal-överföringar
Hur för jag över min ersättning till mitt paypal konto?
Om du har tillräckligt med saldo kan du överföra pengarna till ditt PayPal konto. Ett bekräftelsemejl kommer skickas till din registrerade e-postadress som du måste acceptera inom 30 dagar, annars avbryts transaktionen.
Observera att e-postadressen i PayPal-kontot måste stämma överrens med den e-postadress som du har registrerat i panelen.
Avdrag eller utebliven ersättning
Vissa medlemmar har upplevt att ersättning har uteblivit efter en undersökning, eller att de fått avdrag i sitt personliga saldo.
Som respondent förväntas du att svara sanningsenligt i undersökningar. Avdrag kan ske om en eller flera svar i en undersökning anses vara oärliga, förhastade, eller annars falska.
För medlemmar som upprepat inte svarar sanningsenligt kan medlemskapet komma att avslutas. Det är därför viktigt att medlemmar tar sig tid att svara ärligt i undersökningar.